Bonaire enzo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Madelon Kerk - WaarBenJij.nu Bonaire enzo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Madelon Kerk - WaarBenJij.nu

Bonaire enzo

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

30 December 2007 | Nederland, Amsterdam

Zo, inmiddels is mijn stage voorbij en kan ik weer een keertje tijd vrijmaken om te updaten. Morgen vertrek ik naar Ecuador, maar ik zal ff updaten in chronologische volgorde.

De laatste week van november zijn Lydia en Sabrina hier geweest. Het was bijna onmogelijk om een auto te huren omdat het hoogseizoen blijkbaar in december weer begint ofzo, maar uiteindelijk had ik er toch nog eentje voor een redelijk prijsje gevonden. Helaas liet ie het zo nu en dan afweten met starten, maar na wat frummelen aan de accukabels deed ie het dan weer. Ik vond het in elk geval erg leuk om ze met de auto op te halen vanaf het vliegveld! De dag nadat ze aan waren gekomen, zondag, zijn we met de boot naar Klein Curacao geweest. Helaas zat het weer niet echt mee, en hadden we nogal een wilde tocht. Bij Klein Curacao hebben Sabrina en ik een duikje gemaakt, en een kleine schildpad gezien. Tussen de middag was er een barbecue en hebben we heerlijk gegeten.
Maandag moest ik gewoon werken, en ben ik met Jeffrey en Chantal naar de St Jorisbaai gegaan om barracuda’s en krabben te vangen. Wederom zat het weer niet zo mee, en de hele dag in middelhoog water tussen de rotsen plonzen bleek in de plenzende regen ook geen lolletje. Met een netje achter krabben jagen was op zich wel leuk!
Ik ben wel lekker elke avond met mam en Sabrina gaan eten.
Dinsdag had ik vrij en zijn we naar de struisvogelfarm en de aloe vera plantage geweest, dat was echt leuk. We hebben alledrie de struisvogels gevoerd en een foto met een baby vogeltje gemaakt. ’s Middags zijn we gaan snorkelen bij Jan Thiel en hebben mam en ik gewoon een rog gezien!
Woensdag zijn we naar het Christoffelpark geweest en hebben we de berg beklommen. Ik heb daar gratis toegang omdat ik bij Carmabi werk. De wandeling is erg mooi, maar vooral het laatste stuk is erg klauteren over de rotsen, maar mam en Sabrina hebben gebikkelt en gewoon de top bereikt. Daarna zijn we naar Shete Boka geweest, een plek langs de noordkust waar een hele steile rotskust is en de golven enorm omhoog spatten, heel mooi om te zien. ’s Middags zijn we naar Playa Kalki geweest, waar we ook hebben gesnorkeld en op het strand gelegen.
Donderdag had ik een gewone werkdag op het spaanse water met chantal. Spannend, want woensdag hebben Jeffrey en Chantal onze eerste vis met een tag terug gevangen op het rif. We taggen alleen in de baai, en deze vis was helemaal door de baai naar het rif gezwommen (zoals wij verwachten), joehoe! Helaas donderdag niet nog meer getagde vissen! Donderdagavond zijn mam en Sabrina meegegaan naar mijn salsales. Ik vond het wel leuk om te laten zien, maar de les duurt wel de hele avond en dat is misschien wel lang om te kijken.
Vrijdag zijn mam en Sabrina meegegaan naar het spaanse water met een gewone werkdag van mij. We hebben vissen gevangen, gescand en getagged, en we hebben gesnorkeld. Het rif bij het spaanse water is nog heel ongeschonden en ontzettend mooi. Ik vond het echt heel leuk om te laten zien wat ik doe op zo’n werkdag en mam en Sabrina hebben zelfs ook een vis getagged! Vrijdagavond heb ik met de andere stagaires Jeffrey naar het vliegveld gebracht. Hij was twee weken eerder begonnen, en ging dus ook eerder dan de rest naar huis.
Zaterdag heb ik nog lekker met mam en Sabrina bij het zwembad van het hotel gelegen en daarna weer op het vliegveld. Weer afscheid genomen, maar niet voor lang, want het begint al op zn einde te lopen hier!

Sinterklaas heb ik hier met al mn huisgenoten gevierd. We hadden allemaal twee leuke en een fopkadootje gekocht, en die op een grote stapel gelegd. Toen mochten we omstebeurt met een dobbelsteen rollen, en afhankelijk van het nummertje een kadootje pakken, eentje uitpakken, iedereen naar links of rechts doorgeven, eentje afpakken, enz. Het was ontzettend gezellig en ik heb echt een hele leuke avond gehad!

In het weekend na sinterklaas zijn we met bijna alle huisgenoten naar Bonaire geweest. Enkele huisgenootjes hadden zelfs nog op het laatste moment hun duikbrevet gehaald zodat ze mee konden duiken. We vertrokken vrijdag om 6 uur, met maar liefst 14 duiktanks en duikuitrusting. Alles in het vissersbootje wat we gehuurd hadden gepropt, en wij er met z’n tienen ook nog bij. Een beetje passen en meten dus, maar het ging allemaal net. Helaas voor mijn mede reizigers was het water enigszins ruw, en de eerste slachtoffers vielen al snel. Om samen te vatten, ik heb ongeveer de hele vijfeneenhalf uur varen tussen kotsende mensen gezeten en glaasjes water en servetjes aangegeven. Ik en Chantal werden als enige gespaard.. de vissers zullen wel gedacht hebben; wat hebben wij nou voor een triest stelletje aan boord meegenomen! Gelukkig komt aan alles een eind en toen we eenmaal stil lagen wisten de meesten niet hoe snel ze overboord moesten springen om maar van de boot af te komen; tijd voor de eerste duik! Bonaire blijkt een eiland waar je eigelijk niks kunt doen behalve duiken. Er zijn precies 3 kroegen, een dozijn hotels, wat restaurantjes en een heleboel tweede huisjes, en dat was het dan ook. Na een korte nacht, waarin ik op het dak van de boot heb geslapen, hebben we de tweede duik gemaakt, en ’s middags met zn allen een pickup gehuurd om over het eiland te crossen. Met zn tienen in de pickup dus, en ik denk dat we het hele eiland wel gezien hebben, Bonaire is namelijk niet zo groot… Die nacht was wat minder, want het begon tot drie keer toe te regenen, en ik sliep op het dak. De eerste twee keer dat het regende ging ik naar binnen, maar daar was geen plek, en iedereen deed alsof ze mij niet zagen, niemand ging opzij! De derde bui ben ik maar gewoon blijven liggen. Een beetje brakke nacht dus, en zondag de derde en vierde duik, naar de Hilma Hooker! Dat is een wrak op iets van 30 meter, en ze zeggen dat als je de Hilma Hooker niet hebt gedoken, je niet op Bonaire bent geweest. Die hebben we maar met zn vieren gedaan, want de net gebrevetteerden mogen nog niet zo diep. Het was echt onwijs mooi, er zwommen tarpons die zo groot waren als Jan, en enorme barracuda’s en een dog snapper! Voor de vierde en laatste duik was er ineens een probleem; mijn regulator blies af, oftewel mn tank liep gewoon keihard leeg door mn ademautomaat; niet fijn! Maar ik wilde echt heel graag duiken, en toen ben ik (heel fout) meegegaan zonder tank en ademautomaat, op de reserve automaten van Chantal en Laura. Toch nog 50 minuten onderwater met zn drieën, nog langer dan de beginnende duikers allemaal op hun eigen tank! Wel blij dat ik toch ben gegaan, want het was echt een mooie duik, met een schildpad en een tiger grouper en een enooorme parrotfish. Later bleek dat er alleen maak een moertje ergens los zat, dus mn regulator is gelukkig weer oke nu. De terugweg vanaf Bonaire was een stuk rustiger gelukkig, dus de zeeziekte sloeg niet toe zoals op de heenweg. Thuis wilden we eigelijk nog met zn allen uit eten ofzo, maar daar is nix meer van gekomen; iedereen is uitgeput zn bed ingerold.

Inmiddels is mn stage op zn end, en heb ik ook Chantal, en later Jan en Laura naar het vliegveld gebracht. Dat wil gelukkig niet zeggen dat ik nix te doen heb! Ik heb mijn dagen gesleten op de duikschool, en daar was het enorm gezellig! Ik heb mijn dive master gehaald, wat wil zeggen dat ik nu mag assisteren bij cursussen, en dat ik tours mag geven en als duikgids mag werken. Ik vind het echt heel erg leuk om te doen!

Woensdag is Andre aangekomen, maar hij is vooral bezig met zn duikcursus. Tussendoor ben ik vooral bezig met hem op en neer te rijden, en ik vind het wel jammer dat hij niet aanbied om benzine te betalen, of om de boodschappen te betalen, of om eens een keer te koken of af te wassen, aangezien ik dat nu allemaal doe en ondertussen ook nog druk ben met allemaal laatste dingen regelen, zoals de verkoop van de auto. Eigenlijk zegt hij ook niet zoveel en doet hij helemaal niet zo aardig, en nu zie ik een beetje op tegen die vier weken samen…

Want zondag, morgen dus, vertrekken we naar Quito. We vliegen eerst naar Aruba, dan naar Colombia en dan naar Quito in Ecuador. Op 27 januari doen we dat weer maar dan andersom. Eigelijk zouden we 29 januari terug naar Nederland vliegen, maar vanochtend heb ik in een opwelling mijn vlucht verzet naar 8 februari. Dan heb ik nog rustig de tijd om alles op te ruimen, afscheid te nemen van al mn vrienden hier en lekker nog een paar duikjes te maken.

Anyway, nu ga ik snel mn koffer inpakken, zodat ik die bij mn huisgenootjes op de kamer kan zetten, en dan mn backpack inpakken voor morgen. Vanavond gaan we nog gezellig wat drinken, ik heb er zin in!

Ayoo!

  • 30 December 2007 - 14:32

    Linda:

    Lieve Madelon,
    ik wens je heel veel plezier in Zuid-Amerika. Doe een beetje voorzichtig en hopelijk wordt het toch nog heel gezellig met Andre.

    Groetjes!!

  • 30 December 2007 - 14:52

    Sabrina:

    Hey zus!!
    Wat leuk om zo op de valreep toch nog iets van je te lezen! Het was een absolute topper op Curacao met mama en ik hoop dat je toch wel een hele mooie reis tegemoet gaat. Misschien dat andre een beetje bijtrekt als jullie weer onderweg zijn! Succes en have fun in ieder geval!!

    ps; Wil je dat nooooooiiiit meer doen op de tank van iemand anders een duik maken!!!!! En jij maar tegen je cursisten vertellen dat die dingen alleen in noodgevallen worden gebruikt en dat je dan zsm naar boven moet ;)

  • 30 December 2007 - 17:54

    Jan En Trudi:

    Ha nichtje,
    We hebben genoten van al je leuke verhalen tijdens je stage! Nu Zuid-Amerika nog. We hopen dat je daar toch een leuke tijd zult krijgen met je reisgenoot ondanks wat minder leuke berichten.
    Liefs

  • 30 December 2007 - 22:56

    Anja:

    Fijn weer zo'n lang bericht van je te lezen. Wat heb jij een geweldige stagetijd gehad. Ook heel veel plezier nog de komende vier weken in Zuid- Amerika. Dat zal best wel lukken zodra Andre en jij weer aan elkaar gewend zijn. Goede reis.

    Groetjes!!

  • 31 December 2007 - 08:28

    Douwe En Rita:

    Madelon,
    We wensen je een fijn verblijf in Ecuador. Misschien valt alles wel mee. Goede reis!
    Groetjes,
    Douwe, Rita, Iris en Tobias

  • 31 December 2007 - 14:52

    Kitty:

    Ha die Madelon,

    Heerlijk weer eens een ouderwets lang verhaal van je. Wat heb jij een supertijd gehad op Curacao.
    Nog heel veel plezier op reis door Zuid Amerika en veilig weer terug naar Nederland op 8 feb.

    Dikke kus, Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 November 2008

It's better to travel one mile..

01 Oktober 2008

Bali - Komodo - Flores - Thuis

22 Augustus 2008

Sabah, Maleisie..

15 Augustus 2008

Afscheid en naar Maleisie

28 Juli 2008

Yusuf ophalen :-)
Madelon

Actief sinds 28 Juni 2006
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 56261

Voorgaande reizen:

17 Juli 2007 - 31 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: