Huilen van Geluk - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Madelon Kerk - WaarBenJij.nu Huilen van Geluk - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Madelon Kerk - WaarBenJij.nu

Huilen van Geluk

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

09 Januari 2008 | Ecuador, Galápagos

Hoe vaak kan je huilen van geluk..

Ik jat hierbij even een uistpraak van Maike, een van mijn reisgenootjes op de galapagos eilanden. Bij mij springen de tranen niet zo snel in mn ogen, maar het drukt wel evn de emotie uit.

De laatste dag vóórdat we naar de galapagos eilanden gingen zijn we naar Mindo geweest. Dat is een van de laatste stukjes tropical cloud forest. Het was prachtig, maar het hoosde ook de hele dag. We werden dus kletsnat, maar we zijn wel de jungle in geweest, en dat was heel mooi! De twee uur terug in de bus waren wel errug koud, en inmiddels ben ik dan ook snipverkouden!

En toen kwam de grote dag, op naar de galapagos eilanden!!

Vrijdagochtend moesten we al om half 7 op het vliegveld zijn. Waarom was niet helemaal duidelijk, want eenmaal daar bleek dat we pas om half 8 konden inchecken. Vanaf Quito vlogen we naar Guiyaguil, en vanaf daar door naar Baltra, Galapagos. Toen we daar aangekomen onze spullen meenamen naar de boot lagen er meteen al zeeleeuwen te slapen op de bankjes in de haven! Met een klein bootje werden we naar ons ´jacht´ de New Flamingo gevaren. Dat bleek een van de kleinste schepen te zijn, met maar tien gasten. Supergezellig met andere backpackers, een hele leuke groep! ´s Middags zijn we naar North Seymour gevaren, waar we onze eerste eilandtour kregen. Alle eilanden zijn onbewoond, en er zijn alleen maar kleine rotsachtige paadjes. We moesten tussen de zeeleeuwen door lopen, die gewoon blevn liggen! Er waren ook enorme leguanen waar je gewoon naast kan gaan staan en blue footed boobies, die jan-van-genten met knalblauwe poten. WE hebben daar ook fregatvogels gezien, die grote zwarte vogesl met een enorme rode keelzak die ze helemaal op kunnen blazen. ´s Middags zijn we gaan snorkelen, mét zeeleeuwen! Ze kwamen echt met ons spelen, en als je naar beneden door en bubbels blies dan kwamen ze recht op je af en bliezen bubbels terug in je gezicht! Ik had nog snel een onderwatercameraatje gekocht, dus hopelijk heb ik iets vast kunnen leggen!

Zaterdagochtend heb ik vanaf de boot een hamerhaai gezien, die cirkelde om ons heen! Verder gingen we ´s ochtends naar South Plazas, waar we weer eerst een eiland tour hebben gewandelt. Er zaten prachtige knalgele leguanen. ´s Middags gingen we naar Santa Fé. Daar hebben we eerst gesnorkelt, met stingrays, een mantaray en een schildpad. Op het land kon je hier nóg dichterbij de zeeleeuwen komen, en ik heb foto´s gemaakt dat ik naast eentje lig, midden in een grote groep!

Zondag waren we bij Española, bij Punta Suárez, waar we onder andere albatrossen hebben gezien! Ook daar kon je gewoon naast gaan zitten! ´s Middags zouden we eigelijk gaan snorkelen op het strand daar, bij Garnder Bay, maar het zicht was zo slecht dat we vrij snel waren uitgekeken. Toen zijn we maar wat eerder vertrokken naar de volgende bestemming - god dank! Een paar uur waren we onderweg, toen we ineens omgeven waren door een enorme school dolfijnen. Ik heb kiehard gegild zodat iedereen kwam kijken en het was vechten bij het gat van de deur! Overal waren vinnen en aan de boeg van de boot zwommen ze mee. Eentje maakte vlak naast de boot hoge sprongen en liet zich plat op zn zij vallen, zodat ze allemaal kletsnat waren. Eén zo´n sprong heb ik precies op de foto gezet, echt heel mooi! Het was echt ontzettend prachtig, en iedereen zat nog tegn elkaar te grappen dat we nu alleen nog maar een haai en een orca hoefden te zien, en dat we dan alles gehad hadden. Nou, nog geen uur later verscheen er een enorme rugvin..! Zelfs de bemanning kwam enthousiast aan dek, en vlak voor onze boot kwam een groot zwart dier met een witte vlek rond z´n oog naar boven, jaaa hoor, een orca!! Het was ontzettend mooi, en we hebben met zn allen keihard zitten gillen!

Maandag bezochten we Floreana. Daar hebben we Post Office Bay bezocht. Dat is ooit door een piraat opgericht. De bedoeling was om daar je brief achter te laten, en als iemand die brief dan zag en toevallig naar de plaats van bestemming ging zou hij die brief meenemen. En zo werkt het nog steeds. Marloes heeft bijvoorbeeld een kaart voor Groningen meegenomen, en Marijke een kaart voor in Eindhoven. Ik heb ook een kaart achtergelaten, dus ik ben benieuwd of en wanneer hij aankomt! Verder zijn we op Floreana ook in de Lava Tunnel geweest (heel donker en spooky zonder lampen). Daarna werden we met het kleine bootje naar Devil´s Crown gebracht. Een soort ondiepe cirkel rotsen met een lagune erin omgeven door oceaan. Daar zouden grote vissen zitten. Het water was echt ijs en ijskoud, en ik was al behoorlijk verkouden, dus ik had besloten op het kleine bootje te blijven, tenzij ze iets speciaals zouden zien. Nou, na vijf minuten werd er al ´shark´ geroepen. Dus ik toch maar het koude water in en keihard er naartoe zwemmen, en ja hoor, niet één, maar VIJF white tip reef sharks zwemmen rustig over de bodem, wauw!!
´s Avonds had de bemanning een feestmaal voor ons bereid omdat het de laatste avond was. Lekkere pasta en als toetje een heuse taart waar ze ´Feliz viaje amigos´ op hadden gezet, oftewel ´goede reis vrienden´. De hele reis hebben we al heel goed en lekker eten gekregen, maar dit sloeg alles. Het was ook hardstikke fijn om op zo´n klein bootje te zitten, omdat we lekker maar met weinig waren tijdens de wandelingen dus goed foto´s konden maken en overal konden komen. Er zijn namelijk ook veel grotere boten, vooral met amerikanen, maar die kunnen niet overal komen en zijn altijd in veel grotere groepen. Wij waren overal ook altijd veel vroeger dan hun, dus hadden wij steeds het hele eiland voor ons alleen.
Na het feestmaal gingen we de stad in, want inmiddels waren we op een van de weinige bewoonde eilandjes aangekomen, Santa Cruz. Daar hebben we met zn allen gezellig wat gedronken en gekletst, erg leuk.

Vandaag, dinsdag was de laatste dag. ´s Ochtends zijn we naar het Charles Darwin Research Center geweest, waar ze hert national (98% van de oppervlakte van de galapagos) park beheren en landschildpadden fokken om de populaties te herstellen. Hier verblijft ook Lonesome George, de 80 jarige enorme landschildpad die de laatste van zijn soort is. Er schijnt een belonging van 10.000 dollar uit te staan voor degene die een vrouwtje voor hem vind..
Hierna zijn we met bus, ferry en nog een bus weer op het vliegvld aangekomen en hebben we van de meeste afscheid genomen. Vier reisgenootjes vlogen nog mee naar Quito. Eerst vlogen we weer naar Guiyaguil, en daarna door naar Quito. Tijdens het opstijgen naar Quito hadden we nog een spannend moment toen het vliegtuig ineens week keihard afremde en daarna een vliegtuig vanaf rechts ons rakelings passeerde. Een tweede poging verliep beter en inmiddels zijn we weer in Quito!

Wat ben ik een onwijze lucky bastard, dat ik dit mee heb mogen maken, het was waaaanzinnig!!!

Morgen is het plan om naar Peru te vertrekken om daar onder ander Macchu Pichu te gaan bezichtigen!

(en jaa, wederom vragen jullie je af waar de mooie foto´s zijn, die ga ik er op curacao zo snel mogelijk bij zetten!)

18-21: Mindo (cloud forest)
...: veel zeeleeuwen!
25: fregatvogel met opgeblazen keelzak
26: blue footed boobie
42: long tailed tropic bird
50: rog!
59: surfende zeeleeuwen
60: zeeleguaan
62: naast de boot, zonder zoom gemaakt, hierna was iedereen dus zeiknat! (maar dat kon de pret niet drukken natuurlijk)
63: beetje onscherp en donker, maar echt; dit is nou de orca!!
64: in de lavagrotten
65: post office bay; ik laat mijn kaartje achter voor pap en mam; inmiddels is hij dus al bezorgd door iemand!! (echt waar, zonder postzegel)
66: een heuse galapagos pinguin
73: Lonesome George (ach gos, de laatste van zijn soort)

• 09 Januari 2008 - 11:38

Linda:

ja Madelon, wat ben jij inderdaad een grote geluksvogel dat je dit allemaal mee mag maken. Helemaal geweldig allemaal. Nog heel veel plezier in Peru!
    Dikke kus!!

• 09 Januari 2008 - 11:46

Jorith En Jorien:

Haaai

Wat een gaaf verhaal! Je bent zeker een lucky bastard! Poeh, misschien gaan wij daar ook wel heen! :P

Heel veel plezier nog, muchu pichu is ook echt te mooi!

Liefs Jorith en Jorien

• 09 Januari 2008 - 15:19

Anja:

Inderdaad, helemaal eens met de voorgaande reacties. Daar zijn en ook nog eens alles zien wat je wilt. En dan nu weer naar Peru. Geweldig. Veel plezier.
    Groetjes!

• 09 Januari 2008 - 15:48

Kitty:

Hoi lieve Madelon,

Wat een waanzinnig verhaal en wat heerlijk dat wij een beetje met je mee mogen genieten. Heel veel plezier nog.

Dikke kus

• 09 Januari 2008 - 18:22

Lydia:

Fantastisch meid! en dan ooknog die orka! Wauw! Zo zie je nog eens wat!
    Veel liefs vanaf Jamaica van papa en mij.

• 09 Januari 2008 - 20:46

Tryntsje:

Lieve Madelon, wat een bijzondere diersoorten heb je gezien, ik ben heel jaloers op je!! Blijf genieten