Ziekjes op het titicacameer - Reisverslag uit Lima, Peru van Madelon Kerk - WaarBenJij.nu Ziekjes op het titicacameer - Reisverslag uit Lima, Peru van Madelon Kerk - WaarBenJij.nu

Ziekjes op het titicacameer

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

20 Januari 2008 | Peru, Lima

Oke, de busreis viel mee, geen 10 maar slechts 8 uurtjes in de bus en we kwamen in Puno aan toen het net donker was. De mensen van het hostel waren heel aardig en hebben een tweedaagse eilandtour voor ons geregeld die meteen de volgende dag vroeg begon. We hebben snel wat gegeten en vroeg naar bed, want ik had behoorlijk koppijn, geen wonder als je ineens op 4100 m boven zeeniveau zit. De volgende ochtend vroeg op, en helaas nog steeds behoorlijk hoofdpijn. We kwamen aan bij eiland Amantani, waar we werden toegewezen aan een lokaal gastgezin. We waren hiervoor gewaarschuwd, maar dat bleek helemaal niet nodig. De kamer was groot en ruim, de twee bedden goed en schoon. Alleen de deur kwam slechts tot schouderhoogte en het was behoorlijk koud, maar we hadden dan ook vijf dekens. We kregen lokale lunch (aardappels en een vierkant soort stukje kaas) en daarna gingen we de berg beklimmen, voor het uitzicht en de zonsondergang. Ik wilde eigelijk de berg niet op want ik voelde me nog steeds niet heel lekker, maar volgens de gids kwam het door de hoogte en moest iedereen gewoon rustig aan doen. Nou, dat was dus geen pretje, ik kwam echt zwaar belabberd boven aan. De inka trail was zwaar, maar dit was echt niet leuk meer, ik had geeneens meer de kracht om mn flesje water open te draaien. Na even zitten ging het gelukkig wat beter en kon ik genieten van het uitzicht en de zonsondergang achter de enige wolk natuurlijk haha. De weg naar beneden ging beter en bij de winkel heb ik een kilo rijst en een kilo suiker gekocht als kadootje voor ons gastgezin, want de gids had verteld dat ze dat zelf niet kunnen betalen en de levensverwachting is maar 45 jaar. Toen kregen we natuurlijk prompt als avondeten rijst (dat was niet de bedoeling!) maar wel heel lief. ´s Avonds was een feest maar ik voelde me zo ziek dat ik in bed ben blijven liggen. Onze gastheer was heel lief en kwam speciaal gordijnen ophangen (?) en tot drie keer toe een extra deken over me heen leggen en eucalyptusthee tegen hoogteziekte brengen, zo lief! Helaas had ik desalniettemin een rotnacht, alleen maar zweten en rillen en woelen, en de volgende dag voelde ik me niet veel beter. Vroeg gingen we naar een tweede eiland, Taquile, wat erg leek op het eerste eiland. Het water was nogal ruw en bijna iedereen zeeziek (behalve ik, ik was gewoon ziek!!). Daarna kwam het derde en meest speciale eiland, Uros. Het zijn eigelijk meerdere drijvende eilanden van een soort riet. Van onder rot het weg en daarom maken ze er steeds nieuwe lagen op. Daar hadden ze ook de typische rieten kano achtige bootjes en hutjes. Mij werd aangeraden om op de boot te blijven slapen, maarja, op zo´n plek ben je maar een keer in je leven, en ik wilde het zo graag zien! Daarna op de boot voelde ik me echt heel naar, ik had zoveel kleren aan en toch lag ik keihard te rillen en te zweten, heel naar. Terug in de hostel hebben ze toen een dokter voor me gebeld, die engels zou spreken, jaja! Drie woorden dus, hij snapte mij niet en ik hem niet. Anyway, ik kreeg een thermometer onder mn oksel en had meer dan 39,5 graden koorts. Nix hoogteziekte, maar wel gevaarlijk op grote hoogte ofzo. Symptomen doorgenomen tot ie me snapte, longen geluisterd etc etc en nog vanalles. Conclusie, ik mocht eigelijk niet weg. Jammer dan, want de bus vertrok een uur later en ik was niet van plan om die en de daarop volgende vlucht naar Lima te missen. Volgens hem: sluimerende ontsteking in mn nieren, die inmiddels via mn bloed was uitgebreid naar mn longen. Hij wilde eigelijk bloedonderzoek doen, maar daar had ik neit zo´n vertrouwen in, vooral niet omdat ik toch weg wilde. Hij zuchtte heel diep, waarom ik in vredesnaam nu pas belde, dat ik zeker ´pretty sick´ was geweest, en dat ik heel erg voorzichtig moest zijn met mn nieren! Vervolgens heeft ie met spoed een collega met medicijnen een taxi laten nemen. Ik kreeg paracetamol, een of ander antibiotica, een soort van hoestdrankje, en een injectie tegen de koorts. In mn bil dus, en het deed nog hardstikke zeer ook! Maar het hielp wel, en iets beter heb ik de nachtelijke busrit van 8 uur en de daaropvolgende vlucht van 2 uur uitgezeten. In Lima kwamen we gelukkig in een backpackers hostel waar ze een tv, veel dvd´s en een lekkere bank hebben. Eergister en gisteren heb ik de hele dag films gekeken. Vanochtend werd ik voor het eerst wakker dat ik dacht dat ik me wat beter voelde. Alleen die hoofdpijn he, die is echt niet normaal. Het woord hoofdpijn heeft voor mij echt een nieuwe dimensie gekregen!
Vanavond vliegen we terug naar Quito, vanwaar we naar Baños wilden gaan. Blijkt dat de vulkaan ter plekke ineens weer actief is en het halve dorp geevacueerd; heb ik weer! Anyway, we informeren in Quito en we zien wel verder!




96-101: op het titicacameer! mooi he..?
102: lekker slapen op vliegveld Cusco (doen ze expres van de irritante stoelleuningen, zodat je niet over meerdere stoelen kan gaan liggen..!)
103: ehh, ik voelde me niet zo lekker in Lima, dus dit is de enige foto die ik er heb gemaakt hahaha!

  • 20 Januari 2008 - 15:48

    Jorith:

    Hey,
    Wat vervelend dat je ziek bent/was. Niet leuk om je dan beroerd te voelen. Hopelijk ben je snel weer helemaal beter! Ik heb gister met Jorien en haar ouders en onze nieuwe huisgenoot Rosa in de Jump up meegelopen. Het was onwijs leuk, heel grappig om mee te maken. We zijn met een hele optocht en 4 bands op trailers de halve ring afgelopen of gedanst. We waren echt kapot aan het eind! Maar wel heel leuk! :D
    Liefs Jorith

  • 20 Januari 2008 - 16:29

    Esther:

    HeeY ,

    Ik had ff je weblog opgezocht om te kijken wat voor avonturen je nu allemaal beleefd.

    Ik ga zo maar eens alle verhaaltjes lezen :).

    Nog heel veel plezier met het backpacken !!

    Liefs Esther

  • 20 Januari 2008 - 20:43

    Kitty:

    Ha die Madelon,

    Doe je wel een beetje voorzichtig, lieve meid. Ik hoop dat je je snel weer een beetje beter voelt en verder kunt genieten van je avonturen.
    Heerlijk dat je zo veel vertelt op je site.

    Liefs

  • 21 Januari 2008 - 15:51

    Femke:

    haai ouwe, dat klinkt wel een beetje eng die ziekte! maar hopen dat het snel over gaat. en laat je nog ff weten wanneer je aankomt hier, hoelaat enzo zodra je dat weet? ik moet nu echt gaan beginnen met opruimen hier haha heel veel groetjes van femke!! oja graag gedaan van dat drummen hoor het ging echt rapido!

  • 21 Januari 2008 - 20:13

    Tryntsje:

    Madelon!! Je moet naar de dokter luisteren en niet zomaar doen wat je zelf wilt! Gelukkig is het allemaal weer goed gekomen. Echt vet jammer dat je net op zo'n bijzondere plek ziek bent, maar zo te lezen heb je toch nog wel veel meegekregen. Blijf genieten,
    Tryntsje

  • 22 Januari 2008 - 21:24

    Jorien:

    O o... Een beetje ziek rondreizen! Lijkt me echt naar! Hopenlijk word je snel weer wat beter... Mijn ouders zijn nu op Curaçao, erg gezellig :)
    Tot over een weekje!
    Liefs Jorien

  • 23 Januari 2008 - 19:18

    Willem:

    Ja, die van de Galapagos.

    He gepassioneerde galapagosser, hoe is het ermee?

    Na de Galapagos dus een ander hoogtepunt gevonden in Machu Pichu. Prachtige belevenissen. Het zal nog lastiger worden om terug te willen keren naar Nederland.
    Leuk om dat zo wat te lezen.
    Ik heb je pinpas in ieder geval niet.

    Veel plezier verder nog.

    Het beste
    Willem

  • 25 Januari 2008 - 08:21

    Chantal:

    Hey Madelon,

    Heb op aanraden van Laura ook maar weer eens je verhalen gelezen, geweldig! Dat wordt een anticlimax straks in Nederland....geniet er nog maar even van! Ben heel benieuwd naar je foto's!

    groetjes Chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 November 2008

It's better to travel one mile..

01 Oktober 2008

Bali - Komodo - Flores - Thuis

22 Augustus 2008

Sabah, Maleisie..

15 Augustus 2008

Afscheid en naar Maleisie

28 Juli 2008

Yusuf ophalen :-)
Madelon

Actief sinds 28 Juni 2006
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 56263

Voorgaande reizen:

17 Juli 2007 - 31 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: