Onder de actieve vulkaan.. - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Madelon Kerk - WaarBenJij.nu Onder de actieve vulkaan.. - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Madelon Kerk - WaarBenJij.nu

Onder de actieve vulkaan..

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Madelon

25 Januari 2008 | Ecuador, Baños

In Quito hebben we alle verslagen van vulkaanmonitorbureaus (is dat een woord?) opgezocht en hebben we uiteindelijk toch besloten om gewoon naar Baños te gaan. De vulkaan is wel actief en kan elk moment uitbarsten, maar die situatie was al een week onverandert, en eigelijk hadden we ook niet echt een goed alternatief voor Baños. Dus zijn we maandagochtend op de bus naar Baños gestapt, zo'n 4 uur rijden, viel wel mee. Daar hebben we een stuk of 5 agencies bezocht die jungletrips aanbieden. Dat was namelijk het doel; de jungle in! Sommige boden nogal survival achtige tours aan, waarbij je ging raften en abseilen enzo, maar wij wilden eigelijk gewoon hiken, en echt iets van de natuur zien. Uiteindelijk hebben we een gids gevonden die ons wel mee wilde nemen voor drie dagen, en die ook nog redelijk flexibel was in wat we gingen doen. Bovendien sprak hij goed engels en waren wij de enige klanten. Met hem zijn we dan maar dinsdagochtend vertrokken. Voorraden ingeslagen in Puyo, en op naar junglehutje nummer een. Ons onderkomen was een soort vloer op palen, met een dakje erboven. De muren kwamen ongeveer tot halverwege, dus lekker in de buitenlucht slapen. We zijn meteen de jungle in gegaan en ik vond het waaanzinnig! Hij voorop met zn machete een beetje een soort van pad vrijmaken, en wij erachteran klauteren. Op rubber laarzen, want in het regenwoud regent het dus! Hele stukken moesten we door beekjes waden en over boomstammen kolkende rivieren oversteken. Mijn oerinstinct kwam boven hoor ik vond het helemaal cool! Ik zag ook overal beestjes, aapjes, papegaaien en wandelende takken! Na een tijdje kreeg de gids ook door dat ik alles zag en hoe leuk ik het vond, en toen mocht ik voorop lopen met de machete, whoehoe!!
Woensdag gingen we met een kano een stuk van de rivier Puyo afzakken naar de volgende locatie. Die rivier komt uiteindelijk samen met een andere rivier, en dat wordt de Amazone, hoe vet is dat!? We gingen nu ook een nachthike maken, dat was helemaal cool! Met een zaklamp opzoek naar kaaimannen. Die hebben we helaas niet gezien, maar wel weer enorme spinnen en wandelende takken, die vind ik echt heel erg leuk! Donderdag maakten we een laatste hike voordat we weer terug gingen. Loopt de gids voorop, zie ik ineens een wolk van insecten ofzo rond zn hoofd zoemen; wespen dus. Wij keihard wegrennen (uhh, keihard wegklauteren, vallen en kruipen) en gelukkig was ie maar twee keer gestoken. Maarrr, hij had dus zn machete laten vallen om zn gezicht te beschermen, en die hadden we wel nodig, want zonder zo'n ding kom je echt nergens!
En daar sta ik dan, met twee kerels, midden in de jungle, en dan moet je dus niet denken dat ze er ook maar enige moeite mee hebben om het zwakkere geslacht, in dit geval mij, de kastanjes uit het vuur te laten halen, of in dit geval, de machete uit het wespennest! Ik tijgerend over de zeiknatte grond vol naalden en doorns door de blubber zo stil mogelijk die machete halen... puh, mannen!! Anyway, ik was natuurlijk ook zeikerdste bang, maar ik heb hem wel gehaald, en ik ben niet eens gestoken. En zo konden wij onze tocht door de jungle vervolgen.. en ik mocht wel de bewonderende blikken van de sjamaan oogsten toen de gids het verhaal vertelde =)
Donderdagmiddag, gister dus, zijn we toen weer terug gegaan naar Baños en zijn we 's avonds met een taxi de berg opgegaan om de vulkaan te bewonderen. De taxichauffeur haalde ook even z'n vriendin op, goed cd'tje erin, en genieten maar! Helemaal naar boven en dan maar hopen dat we iets van de vulkaan konden zien; nou, dat konden we!! Hij rommelde voortdurend en af en toe spoot ie echt lava de lucht in en dat rolde dan zo naar beneden de berg af, prachtig knalrood in de pikzwarte avondlucht. Ik heb het zelfs op de foto gekregen, dus die houden jullie te goed. Die komen dus al snel, de foto's, want ik ga vandaag terug naar Quito, en morgen vliegen we al weer via Bogota naar Aruba, om zondag naar Curacao te vliegen. Jorien en Jorith komen ons als het goed is ophalen en dan ben ik weer lekker op Curacao. Ik heb best wel zin om terug te gaan en lekker te duiken en uit te rusten op het strand!! En natuurlijk.. carnaval te vieren!!

Volgende keer dus; foto's!!




104-134: allemaal jungle foto's
105: leaf carrying ants; snijden stukjes blad uit de boom en transporteren deze naar het nest, waar ze op de juiste temperatuur gehouden worden, zodat er een speciale schimmel opgroeit die een zoet stofje produceert die de mieren eten.. wauw!
113: coole wandelende tak!
122: nee hoor, wederom geen regen
131: wandelende tak tijdens de night hike
135-136: ik zei toch dat ie actief was =)

  • 25 Januari 2008 - 15:37

    Lisette:

    Wat kan jij het toch allemaal smakelijk vertellen Madelon. Je hebt heel wat meegemaakt en wij zijn reuze benieuwd naar je foto's!

    Liefs.

  • 25 Januari 2008 - 15:48

    Anja:

    Wat een vreselijk leven heb jij toch: een actieve vulkaan, jungletocht, carnaval op Curacao. Natuurlijk ga je voor een paar wespen niet opzij. Zo te horen ben je weer helemaal opgeknapt en geniet je weer volop.
    Gelukkig maar. Veel plezier.
    Groetjes
    Anja

  • 25 Januari 2008 - 15:52

    Jorith:

    Whaaaa wat gaaaf die vulkaan, wel een beetje eng. Ik kom je zeker ophalen zondag. Wij gaan met 4 bewoners van het Verriet naar carnaval kijken. We moeten nog even kijken hoe we daar dan heen gaan of dat je met andere huisgenoten gaat en of we op tijd komen :D. De optocht begint om 13.00 en wij moeten om 12.00u op het Verriet zijn.
    We zien het zondag wel, komt helemaal goed!
    Liefs jorith

  • 25 Januari 2008 - 16:37

    Lydia:

    Fijn te lezen dat je weer zo actief bent. Dan heb je van je ziekte niet veel overgehouden?! Tot horens weer vanaf Curacao. Liefs.

  • 26 Januari 2008 - 16:36

    Linda:

    tof zeg die vulkaan,
    minder tof van de wespen..
    en ja..je weet het he.. alle mannen zijn.. ;)
    blijkt maar weer.

    heel veel plezier nog even en natuurlijk ook nog in Curacao!

    Liefs Linda
    voor enige verwarring tegen tegaan.. ja die blonde ;)

  • 27 Januari 2008 - 14:26

    Laura:

    Hey Maddy,
    Wat een toffe dingen maak jij toch allemaal mee daar! En nu nog lekker chillen op Curaçao, heerlijk, ben ik ook wel weer aan toe!Geniet ze en tot snel in NL!
    Liefs, Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Baños

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 November 2008

It's better to travel one mile..

01 Oktober 2008

Bali - Komodo - Flores - Thuis

22 Augustus 2008

Sabah, Maleisie..

15 Augustus 2008

Afscheid en naar Maleisie

28 Juli 2008

Yusuf ophalen :-)
Madelon

Actief sinds 28 Juni 2006
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 56255

Voorgaande reizen:

17 Juli 2007 - 31 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: